Odbiór Gabinetu – najczęściej zadawane pytania związane z Sanepidem

with Brak komentarzy
Cześć!
Niedawno pisałam dla Was pierwszą część artykułu o wymogach Sanepidu. Jeśli jeszcze go nie czytaliście to zapraszam TUTAJTU
Dziś zapraszam Was na kontynuację czyli:

Odbiór Gabinetu – najczęściej zadawane pytania związane z Sanepidem

Na wstępie powiem Wam, że Sanepid nie taki straszny jak go opisują. Przy każdym moim kontakcie z „Paniami” okazywały się może nie wylewne i serdeczne, ale miłe i fachowe. Z cierpliwością odpowiadały na wnikliwe pytania i znajdowały dla mnie czas nawet poza wyznaczonymi godzinami przyjęć petentów. Niezależnie od internetowego poszukiwania źródeł, by wiedzieć o co pytać, polecam Wam osobistą wizytę w Waszym oddziale Sanepidu, również ze względu na to, że interpretacja niektórych przepisów jest lokalnie bardzo różna.
 
Tymczasem przedstawiam Wam odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wymogów Sanepidu przy projektowaniu wnętrza gabinetu kosmetycznego i fryzjerskiego.

 

  1. Czy trzeba zgłaszać gabinety do odbioru przed rozpoczęciem działalności?
Jest to zalecane choć nie konieczne. Nie ma kar za niezgłoszenie gabinetu do odbioru, ale kontroli i tak się nie uniknie.

 

  1. Czy projekt technologiczny jest obowiązkowy? Czy można próbować stworzyć go samodzielnie?
Projekt technologiczny nie jest obowiązkowy. Dobrze jest jednak oddać do Sanepidu projekt gabinetu kosmetycznego do zaopiniowania. Koszt opinii to 100-200 zł. Można to zlecić wyspecjalizowanej firmie lub samemu narysować i opisać projekt.

 

  1. Skoro nie ma odbiorów to czy występuje się o odstępstwa?
Nie ma oficjalnej konieczności zgłaszania gabinetu do odbioru jednak pierwsza kontrola jest de facto odbiorem. Przepisy określają pewne wymogi, które w uzasadnionych przypadkach mogą zostać zmodyfikowane na naszą prośbę np. Wysokość pomieszczeń pracy stałej może zostać obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji – pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego .( Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r, dział III, par.20, ust.2). Czyli możemy wystąpić o zgodę na obniżenie lub zniesienie pewnych wymogów, na przykład podwyższając standard w inny sposób.

 

  1. Czy w toalecie musi się znaleźć przedsionek z umywalką?
Tak.
Ten wymóg można pominąć jeśli jest to łazienka przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Musi ona jednak mieć odpowiednie wymiary i spełniać wszystkie warunki zalecane do tego typu łazienek.
Czasem zdarza się też, że gabinet działa już od bardzo dawna i w momencie rozpoczynania działalności, nie było obowiązku stosowania przedsionka z umywalką. Wówczas nie ma konieczności przystosowywania gabinetu do nowych przepisów.

 

  1. Jak powinno wyglądać wydzielenie stanowiska do pedicure?
Według Krakowskiego Sanepidu może to być kotara, zasłona, parawan lub inne ruchome oddzielenie, choć wiem, że ten wymóg jest w innych częściach Polski bardzo różnie interpretowany. Podobne oddzielenie zalecane jest też między poszczególnymi stanowiskami do pedicure.

 

  1. Czy recepcja z poczekalnią muszą się znajdować w osobnym pomieszczeniu?
Nie, może to być wydzielona część przestrzeni zabiegowej.

 

  1. Czy przy wejściu do gabinetu z zewnątrz muszą mieć przedsionek lub kurtynę powietrzną?
Owszem, ale tylko w przypadku, że wchodzi się od razu do pomieszczenia zabiegowego. Jeśli natomiast wchodzi się do poczekalni, wówczas nie ma takiej konieczności. Chodzi o to by klientom lub personelowi nie było zimno w czasie zabiegów.

 

  1. Czy w każdym pomieszczeniu zabiegowym musi się znaleźć umywalka?
Tak. Jeśli jednak w jednym pomieszczeniu jest więcej stanowisk, wówczas wystarczy 1 umywalka, nawet jeśli chodzi o łączone pomieszczenie z miejsce do stylizacji paznokci i stanowisko do pedicure.

 

  1. Co z wentylacją w gabinecie?
Lokal musi być odpowiednio wentylowany. W pomieszczeniach zabiegowych wystarczy wentylacja grawitacyjna, natomiast w łazience wentylacja musi być wspomagana mechanicznie. Oceny wentylacji grawitacyjnej musi dokonać kominiarz, lub w przypadku wentylacji mechanicznej – osoba uprawniona do oceny danego rodzaju wentylacji. Nieprawidłowości w wentylacji to jedna z najczęstszych przyczyn zastrzeżeń przy odbiorze lokalu. Warto więc zlecić to fachowcowi i uniknąć późniejszych problemów i poprawek.

 

  1. Czy musi wisieć tabliczka z informacją o zakazie palenia i zakazie palenia e-pap?
Tak, tabliczka musi znajdować się w widocznym miejscu.

 

Mam nadzieję, że moje doświadczenie i „śledztwo” pomogą Wam w przygotowaniu wygodnego i zgodnego z przepisami gabinetu.
Uściski!
Kasia